26 Haziran 2015 Cuma

Astım Hastalığı Nedir? Belirtileri Nelerdir ? Tedavisi Nasıl Yapılır?


Astım solunum yollarının iltihabi hastalığı olup, hırıltılar, solunum süresinin kısalması, öksürük, göğüs kafesinde gerilimle görülür.Astım, solunum yollarında bulunan iltihap sonucu oluşur. Ülkemizde astım hastalığı sıkça rast gelinse de net istatistik yoktur. Amerika Birleşik Devletleri'nde yaklaşık 20.5 milyon Amerikalı astım hastasıdır. Astımlı hastalarının büyük çoğunluğunun ailesinde veya kendisinde alerjik rinit veya egzama tipi alerji vardır.

Astım tutmaları sırasında solunum yolları kasları gerginleşir, mukozası şişer. Bu bronşlardan geçen havanın hacmini azaltır ve kuru hırıltıların oluşmasına neden olur. Bazı hastalarda kuru hırıltılar kriz şeklinde olarak gerçekleşir. Bazı hastalarda da uzun süreli solunum süresinin kısalması olarak görülür. Diğer grup hastalarda ise öksürük başlıca belirtidir. Astım krizleri birkaç dakikadan birkaç güne kadar devam edebilir. Solunum hacmi fazlasıyla azalırsa tehlikeli olabilir.

Hassas insanlarda alerji içeren maddeler nefes alma hastalığın başlamasına start verebilir. Bunlara hayvan tüyü, kene, hamam böceği allerjenleri, bitki tozları, plastik tozlar başlıca sayılabilecek maddelerdendir. Aynı zamanda solunum yolu enfeksiyonları, soğuk hava, sigara içme, stres, gıda ve ilaç allerjenleri de buna neden olabilir. Bazı hastalarda aspirin ve diğer non steroid tipi antienflamatuar olan preparatlar astımı tetikleyebilir.

Astımın belirtileri
- Hırıltılar
- Ani solunum yetersizlikleri
- Gece veya sabah erken daha güçlü solunum sıkıntıları
- Soğuk havadan, reflü güçlenebilir

Akut Astım Belirtileri:
- Solunumun zorlaşması
- Yüz ve dudakların morarması
- Solunumun kısalması
- Hızlı nabız
- Terleme
- Astım krizleri sırasında hastalarda oluşan bilinç kayıpları

Astımın muayenesi:
Alerjik testlerin yapılması allerjenleri bulmaya yardımcı olabilir. Genel solunum yolları tetikleyenler sigara dumanı, odun yanması ve gazların yanması oluşan dumanlardır.
Hekim akciğerlere dinlemek için stetoskop kullanır. Hastanın astımı varsa hırıltı sesleri duyulacaktır.


Astımın tedavisi
Tedavi esasen allerjenlerden, solunum yollarını tetikleyen maddelerden uzak olmaktan ve solunum yollarının iltihabından kaçmaktan ibarettir.
Tedavi için esas 2 ilaç türleri vardır:
Uzun süreli ilaç önleme için kullanılır;
- İltihabın önleyen steroidler (Azmacort, Vanceril, AeroBid, Flovent)
- Leykotrien inhibitörleri (singulair ve Accolate)
- Anti-IgE tedavisi (Xolair)
- Xromolin sodyum (Intal) veya nedocromil sodyum
- Aminofillin veya teofillin

Doktora ne zaman gitmeli:
Eğer siz veya çocuğunuz astımdan şüpheleniyorsanuz hemen doktorunuza başvurun.
Solunum hacmi % 50-80 ise ve belirtiler önce yazılmış tedavi ile azalmıyorsa tekrar muayeneye gidilmelidir.Akut solunum problemleri, göğüs kafesinde ağrı ile başlar.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder